|
There are several projects in progress in different cities. Through the
links mentioned below, you can find the diary fragments of every single
project.
Zoetermeer Anneliesje Kunstopdracht voor nieuw schoolgebouw in Zoetermeer. Vier tekeningen van poppenkastpoppen (waaronder Anneliesje) gemaakt door de kunstenaar op vijfjarige leeftijd worden in het glas van de ingangen verwerkt. Vier entree’s, drie maal 22 vierkante meter een maal 30 vierkante meter kleur folie op glas. Opdracht gemeente Zoetermeer. In samenwerking met Search Architecten
Delft Together with Yvonne Dröge I am asked to design an artwork for a new wing of the Bieslandhof in Delft. It is the home of old people who are either mentally or fysically unable to live on their own. To get to know the people we organise three six hours lasting 'felt workshops'. Not the product is the aim but the possibility to get to know the people while being involved in the activity. We invite an expert of an unrelated area and a reporter to each workshop. The first one so we have access to people who are known to the situation and have p.e. a big network or an extreme knowledge of materials. The reporters observe from a distance and give us a wider view. The whole process will last 1 1/2 year and will result in a permanent artwork.
Amersfoort Soesterkwartier Soesterkwartier is the quarter behind the railway station, cut off from
the centre of the city. A long and narrow bicycle tunnel under this busy
railway junction, connects the inhabitants to the heart of the city. When
the city rebuilded the tunnel a slight turn in the tunnel arose.This in
contradiction to earlier appointments with the people of the inhabitants
committee. The tunnel should be straight out of security reasons. The city
did the job another time. The tunnel is straight now and it shows a
plaquette saying: ‘Make straight what is bent’. Signed by one of the
members of the inhabitants coop, who died during the fight for the
straightening of the tunnel.
Soesterkwartier is a gardencity with small houses, rather big gardens,
some block of flats out of the fifties of the last century and industrial
buildings belonging to Dutch national railways for the maintenance of
material. These buildings became empty and host creative enterprises. It
has potential to grow into an interesting new future part of
Soesterkwartier.
The commission given by the city of Amersfoort to me is to design in a
public process a piece of art for this area. I concentrate on the backside
of the station and have a dream to start a temporary photostudio in an
empty shop or in one of the empty industrial buildings. In a public
process I want make images (topic to be found in my current observations)
of people/objects etc. With these pictures i want to create a piece of art
for a public building in the Quarter (either the station itself or a
public building).
Tram 10, Amsterdam Kunstwerk bij tramhalte.
Stadsdeel Centrum vraagt aan vier kunstenaars/groepen een ontwerp te maken voor een kunstwerk bij één van de haltes langs de nieuwe lijn tien door de Czaar Peterstraat en de Sarphatistraat. De nieuwe lijn volgt precies de oude stadsmuur. Dat is het aanknopingspunt voor de opdracht. Ontwerp presentatie eind mei 2005.
Merkelbachschool, Amsterdam Vier gezandstraalde ramen.
Alle kinderen van de school hebben op mijn verzoek de leerkracht van voren, opzij en van achteren getekend Met de tekeningen maak ik vier gezandstraalde ramen van één meter breed en drie meter hoog in de aula van de nieuwe school. Oplevering augustus 2005.
Amersfoort, Vathorst Acht cascowoningen als tijdelijke filmset en studio’s als start voor interactieve documentaire.
In Vathorst een wijk in ontwikkeling vind jaarlijks een kunstmanifestatie plaats: de kunstkavel heet dat. Dit jaar zijn Menno Grootveld en ik door Variomundo uitgenodigd een overkoepelend concept te maken waarin de lokale initiatieven met de kunst tot een mooie versmelting komen.
Manifestatie 25 juni tot 3 juli 2005.
Amsterdam 1e Openlucht De Eerste Openluchtschool voor het gezonde kind viert in 2005 haar 75-jarig bestaan. De school is niet ‘zo maar een gebouw’, maar een beroemd ontwerp van de architect Jan Duiker. Om het 75-jarig bestaan te vieren heeft de school, samen met het Amsterdam Fonds voor de Kunst aan Lino Hellings gevraagd een kunstproject te ontwikkelen. Het project heeft de titel : Het gebouw vertelt..... gekregen
Knutselen met nieuwe media
Lino Hellings en interactief ontwerper Emer Beamer hebben samen met de kinderen en leerkrachten het gebouw opnieuw ontdekt en vormgegeven.
Allereerst hebben de leerlingen van groep 8 de school getekend waarbij het gebouw vanuit alle standpunten werd weergeven (150 tekeningen). Emer en programmeur Jan Thomas hebben met die tekeningen een virtuele weergave van de school gemaakt waarin je als bezoeker kunt ronddwalen. Onderweg kom je dan de verhalen van de kinderen tegen en kun je dingen beleven.
www.deschoolmetdemeesteramen.nl
Theater
Als afsluiting van het project wordt er op basis van de verhalen op de site een theatrale viering gemaakt. Ook hieraan leveren alle kinderen een bijdrage. Voor dit onderdeel werkt Lino Hellings samen met Septimia Kuhlmann. Beide waren vroeger werkzaam bij theatergroep Dogtroep. De viering van het 75 jarig bestaan is op 24 en 25 juni 2005.
Wilnis Schetsontwerp 14 mei 2004.
Veenzijde IIIA is een woonwijk in Wilnis (gemeente De Ronde Venen) uit 1995. In de wijk staan 307 woningen, 3 scholen.
De gemeente De ronde Venen nodigt Lino Hellings uit een kunstwerk te ontwerpen voor de wijk Veenzijde III A. Hierbij moeten de activiteiten, ervaringen, bewegingen en leefomgeving van de bewoners centraal staan.
‘De kunstenaar wordt gevraagd om het publiek, bewoners en gebruikers van de wijk, actief te betrekken bij het proces, het onderzoek naar hun omgeving. Van de kunstenaar wordt verwacht dat het traject openbaar is, te volgen voor de betrokkenen. Via de media, website, publicaties of andere wegen moet het publiek geïnformeerd blijven’.
Hoewel het proces centraal staat en in die zin de opdracht goed past bij de werkwijze van Lino Hellings wordt er informeel te kennen gegeven dat de voorkeur uitgaat naar een tactiel, tastbaar kunstwerk. Dit wordt de uitdaging bij deze opdracht: ‘hoe ontwerp ik een interactief kunstwerk dat zich enerzijds baseert op activiteiten,ervaringen, bewegingen en leefomgeving van bewoners en dat anderszijds het voorkomen heeft van een ‘bronzen beeld’.
Den Haag Script van een Stad.
5 juli 2003 Stroom Travels
Elke stad heeft een verborgen script met op verschillende plekken een vastliggend scenario: hier parkeert u de auto, daar pint u geld. Iedereen kent deze choreografieeën en iedereen doet er aan mee. Maar op deze zomerse zaterdagmiddag gebeurt dat op een andere manier. Kunstenaar Lino Hellings neemt u mee om de bewegingen en patronen van de stad zichtbaar te maken. Een reis door Den Haag waarbij u infiltreert en manipuleert, beschouwt en onderzoekt; om na afloop de stad nooit meer te ervaren als voorheen.
Exloo Oplevering april 2004/looptijd enkele tientallen jaren.
Gemeentewerken Exloo (Drenthe)’ geintegreerde fotografie met 80 gemeentewerkers buitendienst als fotomodel. Vier Glassvisuals en vijf lichtbakken.
Na een samenvoeging van verschillende gemeentes wordt een verscheidenheid aan gemeentelijke buitendiensten voor het eerst onder éen dak samengebracht. Lino Hellings wordt gevraagd voor dit nieuwe gebouw, een gemeentewerf annex milieustraat annex brandweergarage een kunstwerk te maken. Belangrijkste vraag is: hoe geef je vorm aan dit proces van transformatie waarbij twee oude gemeentewerven, een romantische stortplaats en een brandweergarage verdwijnen.
Om het idee uit de situatie te destilleren gaat zij tien dagen met de dorpsploegen, de veegmachine, de riolisten, de putzuigerploeg, de brandweer en de stratenmakers op pad. Op basis van deze verkenningen ontwerpt zij een aantal fotosessie’s waarin de gemeentewerkers fotomodel zijn op hun oude werkplek. Dit proces resulteert in vier glassvisuals : levensgrote dia’s van de verdwijnende buitenruimtes die gevat zullen worden in de ramen van het nieuwe gebouw. Daarnaast worden de mannen in hun oude kantines als panoramafoto vastgelegd. Deze panoramafoto’s van de verdwijnende kantines komen als lichtbak terug in de kantine’s van het nieuwe gebouw.
Vergelijk met F.C. Tabitha (zie www.linohell.nl/pubart.html), een soortgelijk werkproces hier met Amsterdamse ouderen. Als hier met de gemeentewerkers.
Amsterdam Bijlmermeer Oplevering 15 mei 2003 / looptijd enkele jaren.
Wild Walks Amsterdam Bijlmermeer, vijf audioroutes.
In opdracht van ImagineIC onderzoekt Lino Hellings de publieke choreografie van de Arenaboulevard en het winkelcentrum de Amsterdamse Poort. Geconstateerd is dat er sprake is van een ‘colour-time-table’. Op elk uur van de dag maakt een andere groep gebruik van het gebied, zonder enig noemenswaardig onderling contact.
De vraag van ImagineIC aan Lino Hellings is: vind een manier om de gedachtenwereld van de verschillende deelnemers aan de choreografie te ontsluiten. Uit acht verkenningen met modelpersonages ontwikkelt zij het materiaal voor de Wild Walks, vijf audioroutes.
Iedere belangstellende kan vanaf 15 mei 2003 zo'n ongebruikelijke route wandelen, bijvoorbeeld de ‘Broodjes-route’ of de ‘Backstage-route’, door het gebied rond de Amsterdamse Poort en de Arenaboulevard.
Deelnemers gebruiken hierbij een mp3 speler waarop zij de gedachten van een fictief, maar herkenbaar personage horen: een lunchende kantoorwerker van de chique Arenaboulevard, een gehaaste moeder tijdens de boodschappen, een hyperheldere dakloze, een jongere vol toekomstdromen of een opgewekte Ghanese migrant. Al deze personages zijn regelmatig in het gebied rond de Amsterdamse Poort en de Arenaboulevard te vinden. Een kaart geeft instructies over de te volgen route. Het effect is een audiotour die deelnemers een half uur lang in de huid van een compleet ander personage laat kruipen.
Interesse om een van de routes te volgen? Door een mail te sturen naar info@imagineIC.nl kunt u zich opgeven om deel te nemen aan de Wild Walks. U kunt bellen naar 020 4894866.
TIP: Het maximale aantal personen dat een route kan lopen is tien. Het is daarom raadzaam om even van te voren een route te reserveren.
|
top
|
|